عجایب گردشگری ایران



شهر زيرزمينى اويى در زير بافت شهر نوش آباد به صورت دستكن ايجاد شده و چندين هزار متر وسعت دارد. كلمه اويى يك اصطلاح محلى است كه به معمارى دست كن زير زمينى گفته مى‌شود. در اين منطقه از عمق 4 مترى تا عمق 18 مترى زمين، فضاهاى متعددى از جمله اطلاق، راهرو، چاه‌ها و كانال‌هاى زيادى براى درمان ماندن از دست اشرار كنده شده است. اين معمارى بى‌نظير با اين شكل در جهان منحصر به فرد بوده و تا كنون با توجه به آثار به دست آمده در كاوش‌هاى باستانى شناسى، قدمت آن به قبل از اسلام برمى‌گردد. اين مجموعه به عنوان محلى دفاعى و نظامى كاربرد داشته كه تا سال 1381 هـ.ش هيچ اطلاعات مستندى در رابطه با اين سيستم در دست نبوده است، بلكه در ميان عوام و افراد آن منطقه به دخمه‌هاى اسرارآميز شهرت داشته است.
ارسباران يك ناحيه كوهستاني است كه در شمال استان آذربايجان شرقي و جنوب رودخانه ارس واقع شده است.ابن ناحيه سرزمين وسيعي است كه از شمال به رود ارس و از مشرق به مشكين شهر و مغان و از جنوب به سراب و اوجان و از مغرب به مرند و تبريز محدود است و شهرستان اهر را در بر مي‌گيرد. ارسباران عنوان جديدي است و درگذشته به آن ناحيه «قره‌داغ» يا «قراجه‌داغ» مي‌گفتند. ساكنين دشت مغان و اطراف مشكين شهر هنوز هم اين لفظ را بكار مي‌برند. ارسباران از عرصه‌هاي مهم جنگ‌هاي ايران وروس بوده است. بخش مهمي از تداركات وافراد قشون ايران از اين نواحي تامين مي‌شده است. عطاالله خان (آتاخان) ايلخان شاهسون در جنگ مذكور ساليان دراز درركاب عباس ميرزاي وليعهد، قره‌داغ را به مركز مقاومت با روس‌ها تبديل كرده بود. رحيم‌خان چلبيانلو (از مستبدين) و ستارخان و باقرخان از چهره‌هاي سرشناس در انقلاب مشروطيت از مردم اين ناحيه بوده‌اند. رحيم‌خان در همين ناحيه از يپرم خان شكست خورد.
فيروزكوه يكي از شهرستانهاي استان تهران در شرقي ترين ناحيه اين استان واقع شده است، اين منطقه با دارا بودن رودخانه هاي پر آب، درياچه هاي آب شيرين و چشمه هاي آب معدني متعدد از مناطق كوهستاني و ييلاقي استان تهران به شمار مي آيد. جاذبه هاي طبيعي شهرستان فيروزكوه، اين منطقه را در زمره مناطق خوش آب و هواي استان تهران قرار داده است و بخش قابل توجهي از جمعيت استان را به ويژه در فصول گرم جذب خود مي كند. جاذبه هاي معماري و آثار تاريخي متعدد كه اغلب، به دوره قاجاريه تعلق دارد و كاروانسراها و قلعه هاي قديمي، قبرستانهاي تاريخي كهن ، غار و بقاياي قلعه پشت تندير به همراه بقعه هاي متعدد امامزاده ها، از جاذبه هاي اين منطقه به شمار مي آيند. يكي از نقاط ديدني اين شهرستان تنگه واشي و آبشار ساواشي به ارتفاع 8 متر است. اين منطقه يكي از مناطق زيبا و طبيعي است، كه بيشتر خانواده هاي تهراني، اين منطقه را مي شناسند و در فصول گرم با خانواده خود به آن سفر مي كنند.


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: